Неділя, 28.04.2024, 20:48
Вітаю Вас Гість | RSS

                       Сайт Дзензелівської школи     Електронна адреса: Dzen_sh@ukr.net    



 

                                                                

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Опис системи правовиховної роботи

 

Опис системи
правовиховної роботи в Дзензелівській ЗОШ І – ІІІ ступенів


«Закони  потрібні   не для страху,  а для допомоги громадянам...»            Вольтер

    Однією з необхідних умов перетворення України у справжню правову державу є підвищення рівня правової освіти населення, у першу чергу – молоді. Чимало роблять для цього засоби масової інформації, громадські організації, правоохоронні органи. Але найважливіше місце тут займає школа. Побудова громадянського суспільства в Україні неможлива без реорганізації системи освіти та правового виховання підростаючого покоління.

     Правова освіта та виховання, профілактика правопорушень серед підлітків постійно в центрі уваги педагогічного колективу школи. 
Система правового виховання в Дзензелівській ЗОШ І – ІІІ ступенів базується на правових актах і документах, таких як Конституція України, Конвенція про права дитини, Декларація прав дитини, Кодекс про шлюб та сім’ю, Закон України «Про охорону дитинства», Указ Президента України «Про Національну програму правової освіти населення», «Програма правової освіти», « Програма протидії злочинності», «Програма протидії наркоманії» включає правоосвітню роботу та роботу по попередженню правопорушень.
       Правоосвітня робота здійснюється під час уроків та в позаурочний час і охоплює як учнів, так і їхніх батьків, а також учителів, органи місцевого самоврядування.

       Уваги заслуговує робота вчителів початкових класів, які разом із психологічною службою школи проводять ранню діагностику: визначають сім’ї, в яких вихованню дітей не приділяється належна увага, знайомляться із сімейними умовами, визначають, яка допомога потрібна батькам у вихованні дитини.
      Добре відомо, що молодші школярі суворіше, ніж дорослі, дотримуються правил гри і дитячого кодексу поведінки (не бреши, не донось, не будь жадібним, не будь боягузом). На ці риси дитячої справедливості і спираються у правовому  вихованні молодших школярів наші педагоги.
       У роботі з правового виховання вчителі враховують морально-психологічні особливості дітей цього віку, зокрема ту обставину, що ними сприймається на віру все сказане вчителем, його думка для них часто є більш авторитетною, ніж думка батьків. У цьому віці діти дуже вразливі , емоційні. На прикладах конкретних ситуацій вчителі дохідливо пояснюють дітям поняття добра, зла, жорстокості, справедливості, заздрощів. Одночасно в доступній формі подають елементи уявлення про важливі закони нашої країни, правила праці і поведінки в школі, вдома, на вулиці, пояснюють роль людей, які охороняють порядок у місті, селі, прищеплюють повагу до цих людей.  Основне завдання – виховання у молодших школярів дисциплінованості як важливої морально-правової якості, що стане фундаментом правомірної поведінки людини. 
        Класні  керівники на виховних годинах та позаурочних заходах розширюють та  поглиблюють знання учнів про символи та громадянство  України, про найважливіші закони нашої держави. 
        В старших класах робота спрямовується на пізнавально-інтелектуальну діяльність учнів.
        Виходячи з проблемного питання, вимог правової освіти та виховання, які спрямовані на те, щоб підвищитивиховну профілактичну роль у попередженні аморальних антисуспільних проявів учнів у шкільному учнівському колективі, у школі склалася певна система, яка передбачає цілеспрямовану, планову, взаємопов'язану, керовану діяльність її частин - від директора до бібліотекаря і медсестри. Дієвість складових частин системи правової освіти та виховання зумовлюється глибокими знаннями індивідуально-психологічних особливостей важко-виховуваних учнів, умов їх сімейного виховання, мікросоціального оточення. Значне місце в організації індивідуальної роботи з важкими підлітками займає шкільний психолог та соціальний педагог. Разом з заступником директора з виховної роботи вони надають цільову допомогу класним керівникам з виявлення відхилень у поведінці учнів та передбачає напрями вивчення причин відхилень, шляхів впливу сім'ї в процесі перевиховання та форми індивідуальної роботи. 
   Робота психологічної служби школи проводиться  за такими напрямами:

·         діагностика за різними  методиками.

·         Бесіда з учителями і батьками. Спираючись на отримані результати діагностики, даються певні рекомендації у відношенні до певного підлітка батькам, класним керівникам, вчителям.

·         Проведення колекційної роботи під час  індивідуальних консультацій із важкими підлітками.

·         Профілактика   девіантної поведінки ( зловживання алкоголем, тютюнопалінням, наркотичними речовинами) —   в   курсі  ОБЖ, основи здоров’я.

 

         Щороку   в   школі   на педагогічних радах та ШМО класних керівників розглядаються питання з правової освіти учнівської молоді.
Головною ланкою, яка забезпечує теоретичне та методичне керівництво роботою класних керівників, учнівського самоврядування є адміністрація школи. Адміністрація школи контролює результати роботи класних керівників, органів учнівського самоврядування, керівників гуртків, батьківського активу, шкільної бібліотеки, медичної сестри з питань правової освіти в школі. 
   З цією метою видано та виконуються накази по школі - №4 від 19.01.15р. «Про підсумки виховної роботи по школі за І с. 2014-2015 н.р.», «Про стан відвідування учнями школи», №6 від 20.01.15р. «Про підсумки роботи соціального педагога», №39 від 03.06.15р. «Про підсумки роботи із запобігання правопорушень серед неповнолітніх», №56 від 28.08.15р. «Про заборону тютюнопаління», №57 «Про запобігання правопорушень злочинності, бездоглядності та продовження роботи РПП 2015-2016 н.р.», № 59 від 31.08.15р. «Про затвердження плану роботи РПП» №60 «Про підсумки роботи соціального педагога 2014-2015 н.р. та завдання на 2015-2016 н.р.»,  №66 від 02.09.15р. «Про роботу психологічної служби у 2015-2016 н.р.», №91 від 02.10.15р. «Про проведення Всеукраїнського Тижня права», №108 від 14.12.15р. «Про підсумки проведення Тижня правових знань в школі», №110 від 14.12.15р. «Про підсумки проведення акції «16 днів проти насильства» та Всеукраїнського тижня права».

       Основною формою профілактики правопорушень і оволодіння певними знаннями є година спілкування. Класні керівники, постійно урізноманітнюють форми і методи проведення годин спілкування. 
Величезне    значення    має    вивчення    законів  Конституції під час уроків «Правознавства» в 9-10 класах. У курсі основ здоров'я вивчаються розділи «Профілактика. Куріння тютюну і зловживання алкоголем», «СНІД — основні проблеми та шляхи запобігання захворюванню».
При вивченні тем, що стосуються зловживання алкоголем, застосовуються рольові ігри «Умій сказати — «Ні», «Заважає, не заважає», «Випивка перед танцями», розв'язування психологічних задач, проведення анкет.
         Вивчаючи розділ «Профілактика зловживання забороненими психотропними речовинами», учням розкривають значення терміну «наркоманія», негативний вплив вживання наркотичних речовин і подальшої     наркотичної     залежності.     Учителі використовують тести про наркозалежність, таблиці із завданнями, за допомогою яких учні висловлюють свою думку з приводу вживання речовин і знань про наслідки їх систематичного вживання. Однією з активних форм з'ясування знань учнів

 

є створення певних ситуацій. 
Робота з правової освіти і виховання систематично аналізується. 
Правове виховання та профілактика право­порушень серед підлітків постійно в центрі уваги педагогічного колективу школи. 
Педагогічна практика стверджує, що серед учнів дедалі більше стає важковиховуваних. Проблема «важких» дітей стає особливо болісною зараз. 
         Великою проблемою залишається питання правопорушень підлітків. Типова сучасна картина — підліток один на один з вулицею. А вулиця штовхає підлітка до наркоманії, алкоголю та розпусти.  Соціальна дійсність свідчить, що на тлі педагогічної пасивності великої кількості сімей, їхнього морального і матеріального зубожіння швидкими темпами зростає криміналізація неповнолітніх. Тому з цією категорією дітей у школі проводиться кропітка вихована робота. Створено Раду з профілактики правопорушень серед підлітків. Систематично проводиться операція-рейд «Урок», «Вулиця», заслуховуються підлітки, які порушують Статут школи, Правила поведінки учнів на засіданнях учнівського самоврядування, на засіданнях батьківського комітету школи. Класні керівники залучають важковиховуваних підлітків до участі в роботі гуртків, шкільних спортивних секцій.  Також проводимо громадський огляд умов проживання та виховання дітей особливих категорій.

У школі склалась своєрідна система профілактичної роботи. 
Первинна профілактика:
·       контроль за відвідуванням учнями школи (ведеться класними керівниками в журналі, черговим вчителем в спеціальному журналі);
·       розроблені правила учнів, які  вивчаються на годинах класного керівника;
·       учням 1-11 класів виставляється колективно оцінка з поведінки «зразкова», «добра», «задовільна», «незадовільна»;
·       Проводяться по класах цикл бесід на правову тематику.
Вторинна профілактика:
Наказом по школі створено Раду із профілактики правопорушень. На засіданнях Ради розглядають різні питання правовиховної роботи, заслуховують звіти класних керівників, психолога по роботі з учнями, які знаходяться на внутрішкільному обліку. 
У школі створено певну структуру органів учнівського самоврядування.
Здійснюється контроль за чергуванням учнів по школі, виконанням учнями Правил внутрішнього розпорядку та Статуту школи, наказів МОН «Про заборону тютюнопаління», «Про використання мобільних телефонів під час навчально-виховного процесу». Рішенням шкільного учнівського самоврядування запроваджено інформування батьків про негативні вчинки учнів та лист-подяку за виховання дітей.  Традиційними заходами, що сприяють попе­редженню   правопорушень   у   школі   стали   збори батьків

 

тих учнів, які перебувають на внутрішкільному обліку, проведення декади правознавства, зустрічі з представниками правоохоронних органів; зустрічі з медсестрою. Освітня робота учнів здійснюється також і в позаурочний час через ряд позакласних та позашкільних заходів. Ефективною формою роботи стало проведення Тижня правових знань у школі. У рамках Тижня проведено  конкурси та вікторини на правову тематику, гра «дебати», правовий брейн-ринг та інше. Всі виховні заходи з правової освіти та виховання проводяться з 1 по 11 класи. Особливу зацікавленість учнів викликають заходи, які проходять у нестандартній формі, а саме: рольова гра; гра-конкурс «У країні карного розшуку»; конкурс «Чи знаєш ти закон?»; «Незакінчена розмова з проблем алкоголізму» та інші.          

        Цікаво проводяться уроки правознавства. Вчитель використовує різні форми проведення уроку. 
     У всіх класах пройшли години спілкування на тему: «Закон і право», під час проведення яких велася змістовна розмова учнів про свої права, які гарантовані Конституцією та Конвенцією про права дитини.  Була організована виставка малюнків, плакатів на правову тематику. Проведено анке­тування на правову тематику. 
     Велику роль відіграє шкільна бібліотека, надаючи допомогу вчителям, учням у підготовці та проведенні диспутів, конференцій, в обговоренні статей та книг, організації вікторин та виставок, підборі літератури з правових питань тощо. У шкільній бібліотеці є добірка літератури (книг, журналів, статей)на правову тематику для вчителів та учнів. Постійно функціонують тематичні виставки з правової літератури на базі бібліотеки куточок прав дитини. У кабінеті історії оформлено інформаційні стенди на правову тематику.

      У сучасних умовах розходження між сім'єю і школою посилюється. У сім'ї йде переорієнтація на інші цінності, діти включаються у ринкові відносини, і нові ідеологічні установки часто призводять до конфліктів у стосунках батьків і дітей.
     Школа ж продовжує захищати ідеали добра і безкорисливості, чесності, порядності і милосердя. Її мета і зміст завжди будувалися на вічних духовних істинах, якими живе людство. Ця обставина ще більше підкреслює необхідність перегляду існуючих стосунків батьків і школи. Тому роботі з батьками педагогічний колектив школи приділяє особливу увагу. 
      У центрі особливої уваги - неблагополучні сім'ї та сім'ї, де виховуються підлітки, схильні до право­порушень. Постійно працює  батьківський лекторій. Батьки залучаються до загальношкільних заходів.
    Чітко планується і проводиться копітка виховна робота з батьками. Вирішується питання про залучення важковиховуваних підлітків до участі в роботі гуртків, шкільних спортивних секцій. Налагоджена чітка  взаємодія

 

школи з різними організаціями для ефективної роботи з учнями через громадськість села, батьків, органи місцевого самоврядування та правоохоронні органи.  Правова освіта серед батьків здійснюється через роботу класних керівників, загальношкільного батьківського комітетів та постійно діючого правового лекторію для батьків.
     Такі форми правоосвітницької роботи дають змогу забезпечити виховання учнів законослухняними громадянами суверенної України.
      Другою важливою складовою частиною шкільної системи правового виховання є робота по попередженню правопорушень. Вона здійснюється через організацію  ради  профілактики правопорушень, до якої входить учні, вчителі, батьки. Система правового виховання, що створена в школі, багатогранна й дієва. Тому протягом останнього року  правопорушень, здійснених нашими учнями, не зафіксовано. 
 

Програма з правової освіти передбачає реалізацію таких завдань:

  • Формування в кожного учня системи знань з питань основ держави та права, розвиток інтересу до цієї галузі знань
  • Виховання нетерпимості до різноманітних правопорушень
  • Формування поваги до держави
  • Прищеплення навичок правосвідомої поведінки
  • Формування потреби та вмінь активно захищати в установленому законом порядку свої права й законні інтереси інших осіб
  • Формування вміння протистояти негативним поглядам на нашу державу та її закони

 «Людину можна виховати лише добром» 
В. Сухомлинський 
     Однією з найактуальніших проблем сьогодення є зростання правопорушень, вчинених дітьми, під­літками, молоддю. Це пов'язано передусім із загальним соціальним напруженням, психологічною неврівноваженістю всього суспільства, що важко переживає перехід до ринкових відносин та кризу соціальної системи.
     Ефективне вирішення цієї проблеми грунтується на розкритті причини виникнення відхилень у поведінці дитини, психологічних механізмів фор­мування асоціальної поведінки. До виникнення відхилень у поведінці й появи «важких» дітей призводять соціально-економічні, соціально-політичні та медико-біологічні причини. Як правило, вони діють у тісному зв'язку. Випадки «чистої» важковиховуваності трапляються рідко. Ця робота ставить собі за мету дібрати ефективні методи дослідження важковиховуваного учня, створити загальну картину рівня психічного розвитку особистості «важкої» дитини, проаналізувати та виявити специфічні форми поведінки, властиві недисциплінованим учням.

У школі існує своєрідна система профілактичної роботи: 

  • розроблені правила для учнів, які вивчаються ще у початкових класах;

·         проводяться цикли бесід на правову тематику;   

·         учні охоплені заняттями в шкільних гуртках та секціях;

·         учні охоплені постійними та тимчасовими дорученнями;

·         ведеться постійна індивідуальна робота зі школярами.

       Профілактика ведеться за спеціальною програмою щодо учнів, які перебувають на внутрішньому обліку.На кожного учня, який перебуває на обліку, заведена індивідуальна картка, у якій фіксуються зміни в характері і поведінці дітей, висвітлюється динаміка розвитку особистості протягом декількох років. На основі цього застосовуються ті чи інші виховні методи. Результати такої всебічної діагностики допомагають знайти шляхи колекційної і розвиваючої роботи з «важким» учнем. Випадки неадекватної поведінки, які трапляються в учнів­ському колективі, обговорюють на класних зборах, на засіданнях  Ради.
 Форми роботи  з важковиховуваними підлітками 
Припинити      зростання     правопорушень     та злочинності серед підлітків — важлива педагогічна проблема, у вирішенні якої допоможе використання таких форм роботи: 
1.     Психолого-соціологічні дослідження умов проживання і спілкування важковиховуваних підлітків. 
2.      Психодіагностичне вивчення учнів з труднощами в шкільній та соціальній адаптації і своєчасна корекція поведінки. 
3.    Індивідуальна робота з важковиховуваними підлітками зі створення «Зони безпеки» (залучення до роботи в гуртках, секціях, клубах, контроль за відвідуванням занять в школі, контакти з батьками).

4.   Організація роботи спортивної секціїдля підлітків. 
5.    Проведення родинного свята для неблагополучних та багатодітних сімей. 
В основному індивідуальна робота вчителя (класного керівника) проходить за таким планом:

  • виявлення причин правопорушення;
  • постійне відвідування учня вдома;
  • підтримка постійного зв’язку з батьками, з інспектором ІСН
  • знайомство з друзями підлітка;
  • залучення до гуртків, доручення;
  • відвідування уроків вчителів - предметників з метою спостереження за учнями з неадекватною поведінкою;
  • постійний контроль за учнем, як він бере участь у трудових справах класу;
  • залучення до класних і загальношкільних справ;

 

  • проведення різноманітних бесід.

 

Школа вже не один рік налагоджено співпрацює з  СКМСД, ІПД,

сільською громадою, ФАП-ом с.Дзензелівки аби покращити профілактичну роботу з учнями з питань правового виховання сучасної молоді

     

     Важливим у роботі педагогічного колективу з дітьми є забезпечення високого рівня правових знань, свідомості і культури, вияв і розуміння вчиненої провини, визнання та бажання змінитись на краще. Педагоги Дзензелівської ЗОШ І – ІІІ ступенів спрямовують свою діяльність на те, щоб учні робили правильний вибір у житті.
 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Copyright vvm © 2024
Конструктор сайтів - uCoz