Неділя, 28.04.2024, 12:12
Вітаю Вас Гість | RSS

                       Сайт Дзензелівської школи     Електронна адреса: Dzen_sh@ukr.net    



 

                                                                

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

День 2

ДЕНЬ ДРУГИЙ –

           ДЕНЬ ТОЛЕРАНТНОСТІ

План роботи на 2 день

  •  Анкетуваня для учнів молодших класів «Як би я був чарівником…» 1-4 класах
  • Оголошення конкурсу газет для учнів 8-11 класів «Людина і психологія»
  • Заняття з учнями 6 класу «Урок ввічливості»
  • Бесіда з класними керівниками про особливості організації та здійснення соціально педагогічного супроводу навчально-виховного процесу в закладах освіти Черкаської області за Т.В.Войцях
  • Тренінгове заняття з учнями 11 класу «Вчимося розуміти та поважати інших»

 

Бесіда з класними керівниками про особливості організації та здійснення соціально педагогічного супроводу навчально-виховного процесу в закладах освіти Черкаської області. За рекомендаціями  Т.В.Войцях з журналу  «Педагогічний вісник» №1-2 2013 ст.44-49

Тема тренінгового заняття з учнями 11 класу:

 

« Вчимося розуміти та поважати інших.»

 

Мета: показати значущість толерантної поведінки під час взаємодії з іншими, формувати навички без оціночного спілкування.

 

Вправа «емоції та ситуації».

 

 Учасники стають у коло.

 

 Тренер. Зараз кожний назве одну емоцію або почуття і

 запам'ятає, що він назвав. Я починаю: «Спокій».

 

 Коли всі назвали по одній емоції і запам'ятали її, тренер продовжує вправу.

 

 Тренер. А тепер кожен називає якусь ситуацію і кидає м'яча іншому учасникові, пропонуючи продовжити речення і назвати свою емоцію чи почуття. Наприклад: «Коли я стою у черзі, то відчуваю... радість!»

 

 Гру закінчено, коли м'ячик побував у кожного з учасників.

 

 Вправа «Ярлики.»

 

      Оснащення: набори розрізаних картинок за кількістю груп, набори «корон». На кожній «короні» написаний один з поданих

 виразів:

 

     - «Усміхався мені».

 

 - « Будь похмурим».

 

 - «Корчи мені гримаси».

 

 - «Ігноруй  мене» .

 

 - «Розмовляй зі мною так, ніби мені 5 років».

 

 - «Підбадьорюй мене».

 

 - «Кажи мені, що я нічого не вмію».

 

 - «Жалій мене».

 

 Тренер об'єднує учасників у групи по 5-7 осіб. Кожному він надіває на голову «корону» таким чином, щоб той не бачив, що на ній написано («корони» виготовляють з двох смужок білого паперу, склеєних по боках). Після цього

 кожній групі дається завдання протягом 10 хв. скласти цілу картинку з розрізаних шматочків, але звертатися під час роботи до учасника своєї групи потрібно так, як написано на його «короні».

 

 Через 10 хв. усі учасники по черзі (не знімаючи «корон») відповідають на запитання тренера: «Чи сподобалось вам, коли з вами спілкувалися таким чином?»

 

 Після того, як усі висловляться, тренер пропонує учасникам зняти «корони» і вийти із своїх ролей.

 

 Запитання для обговорення

 

            - Чим у реальному житті можуть бути «корони»?

 

  - Як впливає наявність подібних ярликів на спілкування?

 

  - Як часто ми стикаємось із ситуаціями навішування ярликів?

 

  - Як ви почувалися у реальному житті, коли хтось навішував на вас ярлик?

 

  - Як можна змінити чиєсь уявлення про вас?

 

   - Звідки ми беремо наші уявлення про інших?

 

   - Чи легко позбутися ярлика, коли його вже навішено? Як це зробити?

 

          Інформаційне повідомлення

 Толерантна людина.

 

 Поняття толерантності вперше почали вживати у XVIII

 столітті. У своєму «Трактаті про віротерпимість» видатний            французький письменник і філософ Вольтер писав: «Безумством є переконання, що всі люди мають однаково думати про певні предмети».

 

 Розуміння толерантності не однакове в різних культурах, тому що залежить від історичного досвіду народів. У англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту сприймати іншу особистість, у французів – як свободу іншого, його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів. У китайців бути толерантним означає великодушно й щиросерде ставитись до інших. В арабському світі толерантність - це вміння вибачати, терпимість, співчутливість, а в персидському - ще й здатність до примирення.

 

 У наш час толерантність розуміють як повагу і визнання рівності, відмову від домінування та примусу, визнання права інших на власні думки та погляди. Отже, толерантність перш за все має на меті прийняття інших таки ми, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.

 

 Поділ людей на толерантних або інтолерантних є досить умовним. Кожна людина в своєму житті здійснює як толерантні, так і інтолерантні вчинки. Але здатність поводитися толерантно може стати особистісною рисою, а відтак - забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критично ставляться до себе і не прагнуть у всіх бідах звинувачувати інших. Вони не перекладають власної відповідальності на інших. Толерантна людина не ділить світ на два кольори - чорний та білий. Вона не акцентує на розбіжностях між «своїми» та «чужими», а тому готова вислухати й зрозуміти інші точки зору.                                       

 

 Почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами - особлива риса толерантної людини. У того, хто здатний до цього, менша потреба домінувати та зверхньо ставитися до інших.

 

 Отже, толерантна особистість знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним і доброзичливим ставленням до інших.

 

Вправа «Плакат толерантності».

 

 Учасники об’єднуються в групи по 3- 6 осіб. Кожна група отримує аркуші паперу, фломастери, кольоровий папір і має протягом 10 хвилин створити «плакат толерантності». Після закінчення групи презентують і коментують свої плакати.

 

Вправа «Згода, незгода, оцінка».

 

 Учасники об’єднуються в групи. Кожній групі дається аркуш паперу та картка з варіантом завдання.

 

  1. Складіть перелік слів та виразів, за допомогою яких

 ви висловлюєте згоду.

 

 2. Складіть перелік слів та виразів, за допомогою яких

 ви висловлюєте незгоду.

 

 3. Складіть перелік слів та виразів, за допомогою яких

 ви висловлюєте оцінку дій або вчинків іншого.

 

 На виконання завдання дається 5 хв. Після цього кожна група по черзі демонструє результати своєї роботи.

 

 Після обговорення тренер пропонує учасникам підкреслити на плакатах ті вирази, які можна використовувати при толерантному спілкуванні.

 

Вправа «Я - повідомлення»

 

 Тренер надає підліткам інформацію про спілкування з використанням «Я -повідомлень».

         Інформаційне повідомлення.

 

 Важливо вміти проявляти толерантність під час спілкування. Це передбачає не тільки прийняття іншого, а й уміння підтримати і допомогти йому. В конфліктній ситуації, коли людина переживає сильні негативні емоції, з'являються проблеми з їх вираженням. Одним з ефективних

 способів вирішення цієї проблеми є усвідомлення своїх

 почуттів і здатність сказати про них партнеру. Саме цей

 спосіб самовираження і називається «Я-повідомленням».

 

 «Я-повідомлення» - це усвідомлення та проголошення власного стану, викликаного ситуацією, що склалася. Використання під час спілкування «Я-повідомлень» допомагає висловити свої почуття, не принижуючи іншу людину (порівняйте: «Я дуже хвилююсь, коли тебе немає вдома об 11-й вечора» та «Ти знову прийшов додому об 11-й вечора?!»).

 

 «Я-висловлювання» - це проголошення почуттів, які ви переживаєте у неприємній для вас ситуації, визнання та формулювання власної проблеми з цього приводу («Вибач, але я відчуваю роздратування, коли ти говориш це...», «Коли чую твої слова, я навіть не знаю, що і сказати, настільки

 я розгублена»). Формулюючи таким чином питання, ви усвідомлюєте власну проблему: це - моя проблема, що я роздратована, це - мої відчуття, і ніхто, крім мене, не може зрозуміти, чому саме ці відчуття виникли у мене в цій ситуації. Важливо розуміти, що «Я-висловлювання» конструктивно змінює не тільки ваше особисте ставлення до конфліктної ситуації, а й ставлення вашого партнера до неї. Людина завжди відчуває, коли її звинувачують чи хочуть

 перекласти на неї відповідальність. Ваше щире висловлювання своїх почуттів з позиції усвідомлення власної відповідальності за те, що з вами відбувається, не може нікого образити чи викликати агресію, а навпаки, спонукає

 вашого партнера замислитися над правильністю і його власного вчинку.

 

 «Я-повідомлення» включає в себе не тільки «проговорювання» свого емоційного стану, а й визначення умов та причин, що викликали цю ситуацію.

 

Орієнтовна схема «Я-висловлювання»:

 

 1) опис ситуації, яка викликала напруженість («Коли я бачу, що ти...», «Коли це відбувається...», «Коли я стикаюся з такою ситуацією...»);

 

 2) точне визначення власного почуття у певній ситуації («Я відчуваю...», «Я не знаю, що і сказати...», «У мене виникла проблема...»);

 

 3) побажання щодо зміни ситуації («Я просив би тебе...», «Я буду вдячний тобі, якщо...»).

 

 Після обговорення інформаційного повідомлення тренер об'єднує учасників у 3 підгрупи і пропонує (використовуючи «Я-повідомлення»)обговорити або розіграти наступні ситуації.

 

 - Твій. друг подруга) попросив (попросила) у тебе одяг і порвав (порвала) його.

 

 - Ви з сердечним» другом (подругою) домовились про похід у кіно. Ти чекав (чекала), але так і не дочекався (не дочекалась).

 

 - Батьки сварять за пізній прихід додому.

 

 На виконання завдання відводиться 5-7 хв. Далі кожна група представляє свої варіанти вирішення зазначеної ситуації, аргументуючи їх. При цьому бажано акцентувати увагу на використаних «Я-повідомленнях».

 

 На наступному етапі тренер роздає кожному учаснику бланк і пропонує заповнити його, формулюючи свої звертання до приятеля у формі «Я-повідомлень».

 

 Запитання для обговорення

 

 Які висловлювання ми переважно використовуємо у повсякденному житті?

 

 Чи важко вам було оперувати «Я-повідомленнями»?

 

 Чому це важко було робити?

 

 Що ви відчували, коли до вас зверталися з «Я-повідомленнями» ?

 

 Для проведення вправи необхідно зробити ксерокопії бланків

 варіантів «Я-повідомлень».

 

 Питанню толерантної поведінки та відпрацюванню вміння висловлюватись за допомогою «Я-повідомлень» необхідно приділити

 достатньо уваги, тому що формування навичок толерантності та безоціночних висловлювань є основою впровадження безконфліктного

 спілкування серед підлітків.

 

Рольова гра «Цивілізація».

 

 Учасники об'єднуються у дві підгрупи, які розміщуються у різних кінцях кімнати.

 

 Тренер. Уявіть собі, що кожна з підгруп - це окрема

 прогресивна цивілізація. Ви - її представники, що подорожують у космосі. Зараз ви летите на планету Земля на міжгалактичний фестиваль, і вам потрібно:

 

 1. Представити свою прогресивну цивілізацію, вигадавши її назву, географічне положення, природні ресурси, населення (бажано намалювати портрет представника цивілізації), систему правління й оборони, закони, за

 якими живе цивілізація, її культурні особливості (обов'язково все це записати або намалювати. Незаписаного не існує!) (15-20 хв.).

 

 2. Розподілити між учасниками в кожній підгрупі ролі парламентерів цивілізації (2-3 особи).

 

 3.   Через парламентерів презентувати свою цивілізацію.

 

 Тренер. Ви уважно слухали своїх нових знайомих. А тепер кожна цивілізація має за 3-5 хв. знайти найсильніші і найслабші сторони іншої представленої цивілізації і передати цю інформацію через парламентерів.

 

 4. З цього етапу розвитку гри тренер оголошує кризову

 ситуацію. Увага? На нашу Галактику здійснено напад

 вірусами наркоманії. Якщо не вжити термінових заходів. використовуючи сильні сторони цивілізацій і захищаючи слабкі місця, то життя на ваших планетах загине.

 

 5. За 10-15 хв. потрібно спільно, обома групами створити систему захисту від вірусів і представити її через парламентерів (знову записати, намалювати).

 

 По закінченні тренер пропонує поаплодувати та подякувати один одному за плідну взаємодію під час гри.

 

 Запитання для обговорення

 

 - Що відбувалося в команді і в групі в цілому в момент

     представлення та аналізу слабких та сильних сторін цивілізацій?

 

 -  Чи змінився настрій під час створення системи захисту Галактики?

 

 -  Що і яким чином вплинуло на зміну настрою?

 

 -  Які ваші думки і враження від гри «Цивілізація»? Чому вона вчить?

 

 Ця гра дає можливість створити справжню команду. При обговоренні слід  звернути  увагу на взаємодію між учасниками гри, а також на те, що спільними зусиллями можна вирішити багато проблем.

 

Гра-розминка «Австралійський дощ» (5 хв.)

 

 Учасники стають у коло. Інструкція: Чи знаєте ви, що  таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!

 

 - В Австралії піднявся вітер. (Ведучий тре долоні).

 

 - Починає крапати дощ. (Клацання пальцями).

 

 - Дощ посилюється. (Почергово плескання долонями по грудях).

 

 - Починається справжня злива. (Плескання по стегнах).

 

 - А ось град, справжня буря. (Тупіт ногами).

 

 - Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах).

 

 - Дощ стихає. (Плескання долонями по грудях).

 

 - Рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями).

 

 - Тихий шелест вітру. (Потирання долонь).

 

 - Сонце! (Руки догори).

 

Підведення підсумків

 

 Проводиться у формі керованого діалогу.

 

Запитання для обговорення

 

  - В чому переваги безоціночного спілкування?

 

  - Чому треба намагатися висловлювати свої почуття«Я-повідомленнями?»

  - Які завдання були для вас найважчими? Чому?

 

  - Що в занятті вам найбільше сподобалось?

 

 

Тренінгове заняття провела керівник гуртка «Рівний-рівному» Бондар Т.М.

 

Урок ввічливості

Анкетування учнів 1-4 класів
" Як би я був 
            чарівником..."

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Copyright vvm © 2024
Конструктор сайтів - uCoz