Субота, 27.04.2024, 18:15
Вітаю Вас Гість | RSS

                       Сайт Дзензелівської школи     Електронна адреса: Dzen_sh@ukr.net    



 

                                                                

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Конфлікт

Конфлікт

Мета: розширити знання учнів про конфлікт; ознайомивши школярів із психологічною природою конфлікту, його структурою, динамікою; показати ефективні шляхи розв’язання конфліктних ситуацій; вчити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва, знаходити конструктивні способи розв’язання проблемних ситуацій; формувати в учнів почуття єдності з колективом, спонукати школярів до роботи над собою; сприяти взаємопорозумінню в класі, виховувати повагу до товаришів, почуття відповідальності за свої слова і вчинки.

І. Організація діяльності

Оголошення правил групової роботи

  • Цінувати час
  • Виявляти доброзичливість один до одного
  • Правило «піднятої руки»
  • Будь – які ідеї та пропозиції беруться до уваги.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

       Освіту здобувають, читаючи книгу. Набагато важливішу освіту – науку життя – здобувають, читаючи людину. Ви ще лише на початку дороги життя. Хай сьогодні наша розмова допоможе вам глибше пізнати самих себе і людей, які вас оточують.

Тема сьогоднішнього уроку є логічним продовженням попередньої і теж стосується поведінки людини, ставленню до інших.

Легенда

Одного разу боги вирішили створити Всесвіт. Створили зірки, сонце, моря, гори, квіти, хмари, людину  та істину. Однак виникло питання: куди заховати її, щоб людина не змогла легко відшукати? Вони захотіли продовжити шлях пошуку істини.

  • Сховаймо її на найвищій гірський вершині, - сказав один.
  • Сховаймо її на далекій зірці, - запропонував другий.
  • А може, покладемо її на дно найглибшої безодні?
  • Заховаймо її на зворотному боці Місяця.

А наймудріший Бог сказав:

  • Ні. Ми заховаємо Істину в серці людини, тоді вона шукатиме її у всьому Всесвіті, не знаючи, що носить її постійно в собі.

Отож, шукати істину слід у собі.

Сьогодні ми теж спробуємо розібратися в собі і знайти вихід із ситуації.

Епіграфом сьогоднішнього уроку ми взяли слова Генрі Тейлора: «Ніщо так не покаже переваги характеру, як гарна поведінка в конфлікті, якого не можна уникнути».

Вправа «Обери  позицію»

Проблемне питання сьогоднішнього уроку: конфлікт – це протиріччя, а протиріччя – рушійна сила прогресу?

Учням пропонують обрати позицію:

Так (аргументи)                                               Ні (аргументи)

Вправа «Торбинка асоціацій»

Коли ми чуємо «конфлікт», то в кожного виникають певні асоціації. Будь ласка, назвіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше назвемо слів, тим повніше розкриємо значення поданого слова. (боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль)

Запитання

Який заряд – позитивний чи негативний – мають ці слова?

Висновки

Якщо під час конфлікту ми відчуваємо дискомфорт, дисгармонію, тривожність, якщо наша реакція на конфлікт пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних, колег – необхідно змінити нашу внутрішню установку стосовно конфлікту. Бо насправді конфлікт – це діалог, взаємодія, джерело розвитку нових стосунків, бачень, гармонії.

ІІІ. Опрацювання і засвоєння навчального матеріалу

Конфлікт – зіткнення протилежних інтересів, поглядів, прагнень; серйозна розбіжність, гостра суперечок, що призводить до протистояння або боротьби.

Для виникнення конфлікту необхідні чинники:

  • Наявність проблеми (суперечливості, протиріччя);
  • Конфліктна ситуація;
  • Учасники конфлікту;
  • Інцидент.

Конфліктна ситуація – це ситуація прихованого або явного протиборства сторін.

Інцидент – це дія або сукупність дій учасників конфлікту, що провокують різке загострення суперечності, протиріччя і початок боротьби між сторонами конфлікту.

Вправа «Ситуація»

Ситуація

Між двома співробітниками не склалися стосунки. У приватній розмові один висловився не зовсім коректно стосовно свого співрозмовника. Той образився, грюкнув дверима і написав скаргу на першого. Вищий керівник викликав кривдника і примусив його перепросити. «Інцидент вичерпано»,  - заявив керівник задоволено, маючи на увазі, що конфлікт розв’язано. Чи не так?

Завдання

Зверніться до моделі конфлікту і визначте що є:

  1. Конфліктом
  2. Конфліктною ситуацією
  3. Інцидентом

Які наслідки конфлікту?

Класифікація конфліктів

Сфера прояву:

  1. політичні
  2. економічні
  3. соціальні
  4. організаційні

Потреби:

  • когнітивні
  • конфлікти інтересів

Кількість учасників:

  • внутрішньоособистісні
  • міжособистісні
  • між групові

Конфлікт цілей виражається в тому, що сторони по – різному бачать стан об’єкта в майбутньому (батько хоче, щоб син займався хокеєм, а мама – бальними танцями).

Емоційний конфлікт (чуттєвий) з’являється, коли в основі міжособистісних стосунків лежать різні почуття ті емоції людей. Вони викликають одне в одного роздратування або антипатію своєю поведінкою (хтось плямкає чи сьорбає).

Конфлікт пізнання (творчий) – сторони мають різні погляди, ідеї та думки щодо проблеми (виникає, наприклад, під час обговорення в дискусіях, диспутах, творчих групах – кожний пропонує своє бачення і власний варіант розв’язання проблеми).

Робота над завданням за картками

Учні повинні дати відповідь на запитання в картках

Подпись: Картка № 1
Які причини конфлікту ви виділили б як типові? Чому люди сперечаються?
 

 

 

 

Причини виникнення конфліктів:

  • розподіл ресурсів;
  • взаємозалежність завдань;
  • відмінності в цілях;
  • відмінності в способах досягнення цілей;
  • неефективна комунікація;
  • різниця у психологічних особливостях учасників конфлікту

Конфліктоген – це слова, дії, які мимоволі приводять до конфліктів.

       Типи конфліктогенної поведінки:

  1. прагнення до зверхності;
  2. прояв агресії;
  3. прояв егоїзму;
  4. порушення правил;
  5. неприємний збіг обставин.

Слова – конфліктогени:

  1. слова, що виражають недовіру;
  2. слова – образи;
  3. слова – погрози;
  4. слова – насмішки;
  5. слова – порівняння;
  6. слова, що виражають негативне ставлення;
  7. слова – зобов’язення;
  8. слова – звинувачення;
  9. слова, що виражають категоричність.

Висновок:

  1. Я нав’язала вам стереотипи. Чи впливають стереотипи на спосіб вирішення конфліктів між людьми?
  2. Наведіть приклад з життя, коли через «навішування ярликів» виникають конфлікти між людьми і непорозуміння в спілкуванні.

Подпись: Картка № 2
Як креативно запобігти конфлікту? Що би ви робили самі чи як би раділи іншим (вихователям, учителям, батькам) себе проводити, щоб запобігти конфлікту?
 

 

 

 

 

 

Існують правила поведінки, виконання яких допомагає не провокувати конфлікти:

  • Не прагніть домінувати за будь – яку ціну. Будьте принциповими, але не жорстокими. Пам’ятайте, що прямолінійність добре, але не завжди.
  • Критикуйте, але не критиканствуйте.
  • У всьому треба знати міру. Сказати правду теж треба вміти! Будьте незалежні, але не самовпевнені. Не перетворюйте наполегливість на настирливість.
  • Будьте справедливі та терпимі до людей. Не переоцінюйте свої здібності та можливості, не зменшуйте здібності і можливості інших.
  • Не проявляйте ініціативи там, де її не потребують.
  • Реалізуйте себе в творчості, а не в конфліктах.
  • Проявляйте витримку, оволодійте уміннями саморегуляції. Пошана до людей, знання правил ведення суперечки, дискусії, правил спілкування допомагають запобігати непотрібним конфліктам.

Подпись: Картка № 3
Розробити шлях виходу з конфлікту. Як ви вирішуєте протиріччя, виходите зі складних ситуацій непорозуміння?
 

 

 

 

 

 

Шість кроків до вирішення конфлікту:

  1. Знайти коріння зародження конфлікту;
  2. Проаналізувати власні почуття та емоції;
  3. Зрозуміти глибинні інтереси кожного учасника;
  4. Отримати оптимальну модель поведінки;
  5. Запропонувати ідеї щодо вирішення конфлікту, які задовольнять усі сторони;
  6. Обрати правильне рішення та втілити його в життя.

Коли ви знаходитесь в ситуації конфлікту, для ефективного розв’язання проблеми необхідно вибрати певний стиль поведінки, врахувавши особистий стиль, стиль поведінки інших людей, а також те, який стиль поведінки буде найраціональнішим у складеній ситуації. Правильний вибір стилю поведінки в конфлікті – необхідна умова вибору стратегії розв’язання конфлікту.

Існують п’ять стилів поведінки в конфлікті:

  • Конкуренція;
  • Співробітництво;
  • Уникання;
  • Пристосування;
  • Компроміс.

Як ви гадаєте, який стиль поведінки в конфлікті є найбільш продуктивним?

Щоб перевірити, як учні засвоїли сутність кожного стилю, пропонують вправу.

Вправа «Девізи»

Кожна група повинна порівняти та зіставити надані тексти девізів з назвою стилів у конфліктні і правильно співвіднести девіз і стратегію.

Девізи:

«Ніхто не вимагає у конфлікті, тому я уникатиму його». (Уникнення)

«Щоб я переміг, ти повинен програти». (Конкуренція)

«Щоби ти виграв, я повинен програти». (Пристосування)

«Щоби кожен з нас щось виграв, кожен з нас має щось програти». (Компроміс)

«Щоби виграв я, ти повинен теж виграти». (Співробітництво)

Вправа «Влада»

Учнів об’єднують у дві команди (по 4 учасники). Використовують газету. Це символ влади. Кожен учасник береться однією рукою за газету. За командою «Почали!» кожен має захопити якомога більше «влади».

У цій ситуації  кожен думав лише про себе, а тепер слід подумати і про іншого.

Газетний аркуш стелять на підлогу. За командою всі повинні стати на газету. Потім газету згортають удвоє.

Висновок

Ви виконали це завдання не завдяки силі кожного, а об’єднавши зусилля, зуміли знайти спосіб розв’язання проблеми у процесі міжособистісного спілкування.

Шляхи виходу з конфлікту:

  1. Конструктивний (гумор, поступки, компроміс, співробітництво, усвідомлення позиції сторін);
  2. Деструктивний (погроза, насильство, брутальність, приниження, перехід на особистості, розрив відносин);
  3. Ігнорування (відхід від розв’язання проблеми).

Розв’язуючи конфлікт, люди беруть на озброєння певну стратегію.

Вправа «Перетворення свинцю в золото»

Конфлікти можуть викликати гнів, ненависть, ворожість, можуть призводити до насильства. Деякі конфлікти закінчуються у залах суду або навіть війнами. Проте конфлікти несуть у собі потенціал численних сподіваних позитивних результатів.

Зараз кожен учасник звернеться до сусідів зі словами: «Конфлікт – це погано…». Той, до кого зверталися, відповідає: «Так, це поган, але…» й намагається назвати позитивне у конфлікті.

Конфлікт – це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать у його основі, мають бути осмисленими, натомість мають бути створені нові відносини. Замість того щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо вникати в його суть, керувати його творчою силою.

Що є позитивного у конфлікті?

  1. Конфлікти показують проблеми, які слід розв’язати.
  2. Конфлікти звертають увагу на те, що варто змінити.
  3. Конфлікти розкривають наші прагнення і бажання.
  4. Конфлікти з’ясовують, хто ми є, якими є наші цінності, а також допомагають нам зрозуміти іншу людину.
  5. Конфлікти послаблюють нудьгу, звертають увагу на нові цілі, стимулюють інтерес.

ІV. Підбиття підсумків уроку

Важливо усвідомлювати й аналізувати свої вчинки, спілкуючись з іншими, щоб вчасно зупинити ситуацію або зупинитися самому. А використання конструктивних шляхів вирішення конфлікту допоможе вам зберегти друзів і не мати ворогів.

V. Рефлексія

  • Що було важливим для вас на уроці?
  • Що новим, несподіваним?
  • Що будете робити у подальшому житті?
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Copyright vvm © 2024
Конструктор сайтів - uCoz