Другий день
«День здоров’я»
- Виступ агід – бригади на тему: «Ми за здоровий спосіб життя» для учнів 1 – 4 класів
- Лекторій для батьків учнів 8 класу на тему: «Спілкування в сім’ї»
- Випуск стін – газет і плакатів, написання творчих робіт на тему: «Ми обираємо здоровий спосіб життя» 7 – 11 класи
- Заняття з учнями 5 – 6 класів «Ми проти шкідливих звичок»
- Виставка цікавої тематичної інформації на тему: «Здоров’я – це безцінний дар»
- Виховна година з учнями 7 та 11 класу на тему: «Піраміда здоров’я»
Заняття з учнями 5 – 6 класів на тему:
«Ми проти шкідливих звичок»
1. Шкідливість куріння. Що таке тютюн? Тютюн — це однорічна рослина з родини пасльонових, висушені листки якої після спеціальної обробки подрібнюють і використовують для куріння. До складу листків тютюну входять такі речовини як нікотин, білки, вуглеводи, органічні кислоти, смоли і ефірні олії. Основна особливість тютюну, завдяки якій він відрізняється від інших рослин родини пасльонових, — вміст нікотину.
Нікотин — одна з найсильніших рослинних отрут, основна складова частина тютюнового диму. У чистому вигляді це безбарвна оліїста рідина неприємного запаху, гірка на смак. Вона добре розчиняється у воді, спирті, ефірі й легко проникає крізь слизові оболонки порожнини рота, носа, бронхів, шлунку.
Смертельна доза нікотину для людини — 50-70 мг (1 мг на кілограм маси тіла). Відомо, що кількість нікотину, який надходить із тютюнового диму в організм, становить приблизно 1/25 вмісту його в тютюні. Важливе значення має те, як часто роблять затяжки під час куріння. Людина дістає смертельну дозу нікотину. Викурюючи 20-25 сигарет на день.
Отруйність нікотину відчув кожний, хто взяв у рот першу в житті сигарету. Ніхто не може докурити першої сигарети до кінця. Цьому заважають запаморочення й нудота, а часом і неприємні відчуття, такі як інтенсивне слиновиділення, шум у голові, головний біль, серцебиття, загальна слабкість, тремтіння рук, блювання, пронос. Поступово організм пристосовується до нікотину і куріння не викликає таких неприємних відчуттів. Хоча отруєння організму триває, але довго воно ніяк не виявляється.
А почати куріння набагато легше, ніж покинути. Отож, краще не починати.
2. Алкоголь і алкоголізм, їх шкідливий вплив. Якщо в людини знижений самоконтроль та недостатній рівень культури, вживання алкогольних напоїв може стати системним, а доза спожитого алкоголю надмірною. Це зумовлює уявні комплекси негативних наслідків. Найтиповіші серед них – формування алкогольної залежності, а далі патологічних змін в усіх органах тіла людини. Це сприяє розвиткові тяжкого і небезпечного захворювання – хронічного алкоголізму. Ця хвороба руйнує особистість, опускає людину на “дно” і призводить до загибелі. Вирватись з цього виру дуже важко. Значно легше в нього не потрапити. І це залежить від самої людини, від її переконань, світогляду. У травній системі алкоголь швидко всмоктується в кров і розноситься до клітин головного мозку. Це проявляється збудженням, радісним настроєм (ейфорією, балакучістю, тощо). Людина втрачає почуття самоконтролю, сорому, стає брутальною і може здійснити такі вчинки, які, перебуваючи у тверезому стані, ніколи не зробила б. Давно помічено, що люди, які мають згубну звичку до спиртного, частіше за інших хворіють на різні застудні хвороби органів дихання, тому, що алкоголь ослаблює опірність організму. Поширена думка про корисність алкоголю як засобу, який підвищує апетит. Дійсно після вживання спиртних напоїв збільшується виділення шлункового соку, і в більшості випадків покращується апетит.
Проте, це може спостерігатися тільки спочатку, поки організм не перевантажений алкогольною отрутою. Системне вживання алкоголю призводить до того, що шлунковий сік, стимульований алкоголем, він подразнює слизову оболонку шлунка і призводить до гастриту. Водночас з розвитком гастриту, порушується функція підшлункової залози, що призводить до панкреатиту. Зловживання алкоголем призводить до виразкової хвороби шлунка і дванадцятипалої кишки, до цирозу печінки та інших захворювань.
Алкоголізм спричиняє розвиток тяжкого і небезпечного захворювання – хронічного алкоголізму. Це, як правило, супроводжується суттєвим фахового і професійного рівня, спотвореним життєвих пріоритетів і орієнтирів, руйнуванням особистості і, врешті – решт, соціальною, духовною і психічною деградацією, яка опускає людину на “дно” суспільства і неминуче призводить до загибелі особи. Близько 5% підлітків які почали вживати алкогольні напої в цьому віці, закінчують життя в наркотичному диспансері, психіатричній лікарні або “на вулиці”. Вирватись з цього виру дуже важко. Значно легше в нього не потрапити. І це залежить від вас, вашої волі, ваших переконань вашого світогляду.
3. Проблема наркоманії. За даними опитувань п’ята частка молодих людей знайомі з дією наркотиків. В місті молоді люди вживають наркотики вдвічі частіше, ніж на селі , при цьому в обох типах поселень зафіксовано збільшення числа молодих людей, що вживають наркотики. Найістотнішими причинами вживання наркотиків є цікавість, бравада, прагнення до незвичайних відчуттів, вплив оточення. При цьому стає очевидним, що цікавість підігрівається більш “досвідченими” товаришами і доповнюється власною самовпевненістю та наївністю початківця. Бажання випробувати незвичайні відчуття, спробувати щось, про що знають інші, підсилюється прагненням бути як усі, не виглядати білою вороною. Сприятливою умовою при цьому є відсутність батьківського контролю за життям і дозвіллям дитини.
Факторний аналіз масивів інформації розкриває структуру причин:
• важлива роль у цьому процесі такої особистісної риси, як конформізм. Він робить молоду людину, з одного боку більш відкритим впливові оточення, з іншого боку – обумовлює некритичне мислення, зайву самовпевненість, браваду, що штовхають його на “героїчні” учинки;
• “неблагополучна обстановка в родині”. Він відбиває негативний вплив на соціальний розвиток і здоров'я дитини таких моментів, як порушені сімейні зв'язки, напружені взаємини дітей з батьками, відсутність батьківського контролю. При цьому найбільш важливим стає відсутність батьківської уваги;
• відбиває потреби молодої людини справитися зі стресом, змінити фізичний стан. При цьому очевидно, що використання наркотиків, як спосіб справитися з навантаженням – є деяка данина молодіжній моді. Так часто молоді люди відповідають, що наркотики допомагають їм підбадьоритися, набути робочого стану, що вживати наркотики – це круто, що наркотики дають змогу мати кайф, зазнати незвичайних відчуттів;
• вплив інформації на ставлення молодих людей до наркотиків. Відсутність знань про наслідки вживання наркотиків, а також перекручені цінності і пріоритети стають благодатним ґрунтом для впливу інформації, що створює позитивне ставлення молоді до наркотиків.
Виховна година з учнями 7 та 11 класу на тему: «Піраміда здоров’я»
Мета: Пояснити учням необхідність вибору корисних для здоров’я продуктів і шкідливість переїдання; ознайомити з традиційними національними стравами.
Навчити вибирати корисну для здоров’я їжу. Виховувати естетичні смаки.
Дидактичні матеріали: Пам’ятка раціонального харчування; картки для роботи в групах
І. Організаційний момент.
1. Емоційне налаштування учнів.
- Станьте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Поверніться до гостей,
Ще раз скажем « Добрий день».
Привітали ви гостей, що в клас завітали,
Хочу чути, чого б ви усім побажали?
- Всім присутнім ми зичим здоров’я й добра!
А тепер до роботи нам братись пора!
Прочитайте вислів, який належить давньогрецькому філософу Сократу
"Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити"
Прийом "Обговоримо разом"
- Як ви розумієте цей вислів?
(Від того, що людина їсть, скільки і коли залежить стан здоров'я)
ІІ. Оголошення теми заняття.
Прочитайте вислів, який належить давньогрецькому філософу Сократу
"Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити"
Прийом "Обговоримо разом"
- Як ви розумієте цей вислів?
(Від того, що людина їсть, скільки і коли залежить стан здоров'я)
Тема дуже важлива для кожного з нас.
А тому у мене прохання до вас:
На уроці -
Не просто слухати, а чути.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
Очікування від уроку
А тепер я хочу, щоб ви поміркували і сказали – які ж ваші очікування від сьогоднішнього уроку? ( Відповіді діти записують на стікерах і клеять на намальовану каструлю)
Народна мудрість застерігає: "Щоб не трапилось біди, обережним будь завжди!"- це і буде девізом нашого уроку. Зміст цієї мудрості давайте спробуємо розкрити у процесі роботи на уроці.
Бесіда з учнями. Відповіді на питання
Для чого потрібно їсти?
Чому не можна обійтися без їжі?
Що вона дає для життя?
Складіть речення й дізнайся про те, чим є для організму людини їжа.
тепла, росту, і здоров'я, енергії, людини, Їжа – джерело
(Їжа – джерело тепла, росту, енергії і здоров'я людини
Розповідь учителя про шкідливі продукти харчування для організму людини
Презентація «Шкідливі продукти харчування»
Зустріч з казковим хлопчиком
( Вивішую малюнок засмученого хлопчика)
- Погляньте, діти, до нас завітав хлопчик.
- А чому він засмучений?
Читання вірша
- Ось послухайте вірш про цього хлопчика і скажіть, які почуття викликав у вас образ цього хлопчика?
Думав Вася, Юрин брат,
Щоб здоровим стати,
Треба їсти - все підряд
І побільше спати.
Так Василько і робив,
Враз, як прокидався,
Щось жував він, їв і їв.
Просто – запихався.
Став гладкий – не підбіжить!
Та і йти не може…
Як такому в світі жить,
Хто тут допоможе?
- Так чому ж хлопчик засмучений? ( Відповіді дітей)
- Перед нами, діти, постала ще одна проблема – допомогти Васі.
- Щоб ви йому порадили?( Поради дітей)
- Вася все зрозумів і мені так доповів:
Перш за все спасибі вам,
моїм любим школярам.
Тепер буду я вже знати,
що про здоров’я треба дбати.
Фізкультурою буду займатись,
На повітрі більше гратись.
Корисну їжу буду споживать,
Про овочі та фрукти буду пам’ятать.
Буду їсти разом з вами яблука смачненькі,
І солодкі, і кисленькі,
Щоб були всі здоровенькі.
- А для вас, діти, Вася поклав на парту« Правила повноцінного харчування»
Читання правил повноцінного харчування
ПРАВИЛА ПОВНОЦІННОГО ХАРЧУВАННЯ
- Правильно вибирай їжу на сніданок, обід, підвечірок, вечерю.
- Їж через 4 години в один і той самий час.
- Ніколи не запивай гарячу їжу холодним соком, молоком чи водою.
- Відкушуй маленькі шматочки.
- Добре пережовуй їжу.
- Вечеряй за півтори – дві години до сну.
Робота в групах.( Об’єднатись за кольором червоних, жовтих та зелених аркушів, на яких написані правила повноцінного харчування)
Скласти меню на сніданок та обід, вечерю.
Фізхвилинка для очей
Сплять маленькі «совенята»
Раз – розкрили оченята.
Подивилися навколо
Потім вгору і додолу.
Оченята - блим, блим, блим.
Відпочити треба їм.
Вправо, вліво оченята
Повертали совенята
Совенята будуть спати
А ми – далі працювати
Робота з індивідуальними картками. (У запропонованих картках з різними літерами
необхідно відшукати слова – назви корисних харчових продуктів).
П Ш О В О Ч І
М Е Д Ф Х С О
Ф Р У К Т И К
М О Л О К О Л
Д П Ж Р И Б А
А Б М’ Я С О Ц
(Овочі, мед, фрукти, молоко, риба, м’ясо).
Гра « Так чи Ні»
Зіграти хочеться мені
У гру із вами «Так чи Ні».
Коли питання задаю,
Готуй же відповідь свою!
Відгадай коли мастак – «Ні чи Так»
- Картоплю, моркву та буряк – треба їсти? Ні чи так? (Так)
- Другокласник Микола купує мівіну. Дає її Лізі, Максиму, мені. Що ж брати її чи сказати всім ні? (Ні)
- На рибалку ми ходили, багато риби наловили: коропці, окунці і один судак. Будем їсти? Ні чи Так? (Так)
- Корівка каже: « Му. Молока кому?» Я мерщій біжу і корівці Так чи Ні кажу? (Так)
- Подивіться на Миколу. Він купує пепсі колу. Напої ці і не міцні, але ми дружно кажем - Так чи Ні? (Ні)
- На городі біля тину гризе заєць капустину. Капусту їсти й я мастак, а тому кажу я - Ні чи Так? (Так)
Підведення підсумків заняття.
- Діти, справдились ваші очікування?
- Яку їжу ви будете вживати?
- А зараз я пропоную відмітити «+» на клейких листочках ваші погані звички, звичайно, хто їх має:
- Їм на уроках
- Розмовляю під час їжі
- Запиваю гарячу їжу холодною водою
- Їм поспішаючи
- Вечеряю перед самим сном
- Хто хоче позбутися поганих звичок прошу вкинути їх до мішечка, нехай техпрацівниці викинуть їх разом з сміттям.
- Діти, ми про їжу говорили, А чи все ви зрозуміли?
Дружно всі тепер вставайте
Та ідіть відпочивайте.
Випуск стін – газет і плакатів, написання творчих робіт на тему:
«Ми обираємо здоровий спосіб життя»
Виступ агід – бригади на тему:
«Миза здоровий спосіб життя» для учнів
1 – 4 класів
Лекторій для батьків учнів 8 класу на тему:
«Спілкування в сім’ї»
Сім'я, родина — найвищацінність на Землі, яка робитьжиттякожноїлюдинищасливим, повноцінним, плідним. Але батьки маютьусвідомити, що вони виконуютьважливусоціальну роль, аджекожнаповноцінна родина є фундаментом здорового суспільства. М.Стельмаховичрозглядає родину як перше соціальне й емоційнемікросередовище, у якомурозвивається та виховуєтьсялюдина з моменту їїнародження. Виховний феномен, як і саму сім'ю, нічимзамінити не можна. Василь Сухомлинський писав: «У сім'ї, образно кажучи, закладаєтьсякоріння, з якоговиростаєпагін, і гілки, і квітки, і плоди. Сім'я — цеджерело, водами якого живиться повноводнарічканашоїдержави».
Досвідпереконує, щоніяківиховнізаклади, навітьнайкращі, не можутьвиконувати роль, яку відіграєсім'я у вихованнідітей, не можутьефективнофункціонувати без участі й допомогисім'ї, без взаємодії з батьками.
Саме родина вводить людину у світсоціальнихвідносин. Родина залишаєтьсятієювічноюцінністю, щостворює для людинипорівнянонезалежневідсоціальнихкатаклізмівсередовище, атмосферу психологічноїзахищеності. Вона допомагаєподолатижиттєвівипробування, даєреальнупідтримку, вселяєвіру у власнісили і кращемайбутнє.
Дитинаводночасвиступає і об'єктом, і суб'єктомспілкування — з одного боку, вона відчуває на собівпливоточення, а з іншого — сама певним чином впливає на нього. Цедозволяєвченимстверджувати, щоспілкування — особливий вид діяльності, який є неодмінноюумовоюформуванняособистості.
Згідно з теорією Л. Виготського, психічнийрозвитокдитинивід самого народженнявизначаєтьсясоціальнимизакономірностями; найважливішемісце у взаємодіїлюдини з навколишньоюдійсністюзаймаєспілкування. Вченийзазначає: «...Спілкування з дорослими є основним шляхом виявленняособистоїактивностідитини...»
Зміни в суспільстві, яківідбулися, дали нам прискоренуфізіологічнудорослість (акселерацію), значнупоінформованість, більшвисокуматеріальнузабезпеченістьбатьківчастинидітей, збільшеннякількостімалодітнихсімей, високийосвітнійрівеньбатьків і їхнювисокусоціальнуактивність. Усе це негативно вплинуло на виховнийпроцес у сім'ї. У частинидітей з цих причин громадянськестановленнявідбуваєтьсязізначнимзапізненням, для багатьохіз них характерніполітичнанаївність, споживацькеставлення до життя, прагматизм.
Ізплином часу проблемисімейноговихованняускладнюються. Збільшиласякількістьдітей, якітривалий час залишаютьсябез доглядудорослих, батьків та вихователів. Цепояснюєтьсятим, щонині родина переживаєважкічаси — ідеологічну та професійнупереорієнтацію, пошукиновоїроботи, визначенняновихжиттєвихпріоритетів, а такожнерозвиненістьсоціальнихінститутів.
У нинішніхсоціальнихумовах (прискорений ритм нашогожиття, справи, робота, потікінформації, домашніклопоти) стаєпомітним брак спілкуваннядорослих з дітьми в сім'ї. Батьки причиною цьогоназиваютьвідсутністьвільного часу. Хочадітивважають, що час для спілкування з ними батьки, якщобажають, можутьзнайти.
Сьогоднідуховніконтактибатьків і дітейрізноговікувідчуваютьзначний голод безпосередньогоспілкування, яке не замінятьніекрантелевізора, нідрузі, німузика. Далівченийнаголошує, щослідпостійноцікавитися справами і проблемами дітей, бодефіцитспілкування, якийсьогоднівиникаєміж батьками й дітьми, спричиняєважкіпсихологічнінаслідки. Виховнафункціяможе бути успішнореалізованалише в благополучнійсім'ї, де приділяєтьсяувагаспілкуванню, а не тількиматеріальномузабезпеченнюдітей.
В окремих сім'ях виявлені такі недоліки спілкування батьків з дітьми, як конфліктність, наявність психологічних бар'єрів у спілкуванні, обмеженість його змісту.
Величезне значення для сімейного виховання мають загальна ерудиція батьків, їхнє вміння (і здатність) стати для дитини спочатку джерелом інформації про все, що її оточує, а згодом надійним провідником у світ знань, людських взаємин. Якщо батьки не дбають про постійнезбагаченнясвоїхзнань, про розширеннясвогодосвіду, то дитина, підростаючи, засвоїтьпоблажливо-зневажливеставлення до них, і тоді, батьки, на жаль, втратять авторитет, на який спиралась традиційнапедагогікаукраїнців.
Батькам необхідноматичіткийсвітогляд, широкуерудицію, умітивідповістисобі й дитині на найважливішіпитання, щохвилюютьусіх, — про людськебуття, йогосенс, про навколишнійсвіт, державнийустрій, про Батьківщину, про місцелюдини в суспільстві.
Саме приклад батьківпереконуєдитину, щознання є способом поясненняїївласногожиття, щосьогоднішнєнезнання — не недолік, а стимул для подальшогонавчання. Нерідко широкий освітнійсвітогляд, здатністьвідповісти на дитячізапитаннястають основою авторитету батьків. Тому так важливо для них не зупинятись у процесіпізнання, а наполегливопрацювати над собою.
Система родинно-сімейноговихованнянастількиважлива в життікожноїлюдини й усієїпланети, щоГенеральнаАсамблея ООН оголосила 1994 рікМіжнародним роком сім'ї, визначиласпільну для всіхкраїн тему: «Всі ми — одна родина». ГенеральнаАсамблея ООН постановила, що, починаючи з 1994 року, 15 травнящорічно буде відзначатисяМіжнародний день родини, підкреслившицимвеличезнезначеннясім'ї у фізичному і духовному становленніособистості й суспільства.
�тавлення молодих людей до наркотиків. Відсутність знань про наслідки вживання наркотиків, а також перекручені цінності і пріоритети стають благодатним ґрунтом для впливу інформації, що створює позитивне ставлення молоді до наркотиків.
Виставка цікавої тематичної інформації на тему:
«Здоров’я – це безцінний дар»